Historie

Hvornår begyndte den?

Østens Assyriske Kirke begyndte under den missionerende aktivitet, som fandt sted i den apostolske tidsalder. Skriftlige optegnelser er blevet sporet til slutningen af det ​​andet århundrede af den kristne æra. Antallet af mennesker, der tilhørte Kirken på det tidspunkt, og det brede områder den dækkede, tyder på, at der havde været en lang periode med udvikling og vækst, muligvis nået tilbage til det første århundrede og tidspunktet for apostlene. Traditionen i kirken daterer sin grundlæggelse i midten af ​​det første århundrede.

Hvordan begyndte den?

Kirken udviklede først i det, der blev kendt som Parthiske imperium, og da dette imperium blev væltet af perserne i det tredje århundrede, fortsatte sin udvikling under den persiske regering. Dette var den region, der lå øst for den romerske grænse, og strakte sig så langt som til Indien. Den nøjagtige placering af Kirkens første menigheder kan ikke etableres fra det historiske dokumenter, men det menes, at det begyndte sin mest alvorlige udvikling i regionen Kh’dayab (Adiabene) i det nordlige Mesopotamien, udspredt derfra i alle retninger gennem hele imperiet .
Det assyriske folk af det nordlige Mesopotamien har altid været en vigtig del af østens kirke, men historisk set var de kun én etnisk gruppe blandt mange andre i Kirken. Men i dag repræsenterer det, den eneste overlevende kulturelle gruppering. Trods at Kirken har flyttet langt ud over sin begyndelse i nordlig Mesopotamien, sproget i den pågældende region (aramæsk) forblev kirken sprog, og dens ordforråd, med en vis mængde græsk tilføjet i, var kilden til de karakteristiske teologiske formuleringer.

Hvordan er det organiseret?

Østens Assyriske kirke er regeret efter den apostolske model af biskopper, præster og diakoner. Ved begyndelsen af ​​det fjerde århundrede (ca. AD 310) Papa bar Gaggai, biskoppen af hovedstaden af det persiske imperium, Seleucia-Ktesifon organiserede biskopper i Kirken i en form, der lignede den model udviklet i Vesten. Han centraliserede administration af Kirken under sin egen jurisdiktion og overtog titlen “Catholicos of the East.” Siden da holdte biskoppen af den kejserlige hovedstad denne stilling. Catholicos blev den præsiderende biskop over hele Kirken, og hans værdighed og magt blev efterfølgende tilføjet i det femte århundrede, da han modtog titlen “patriark”. Dette blev gjort ved en generel synode indkaldt af Catholicos, Isak i Seleucia-Ktesifon i AD 410. På denne synode Marutha, en repræsentant fra den romerske kejser, bragt til de forsamlede biskopper, kanonerne og trosbekendelse af Nikæas rådet, og de blev officielt godkendt og modtaget af Østens Kirke
Historisk set Catholicos-patriarken har regeret den generelle synode af biskopper. Den generelle synode bestod af alle “Metropolitaner” (ærkebiskopper) og biskopper. Ærkebiskopperne stod for provinser, som hver havde 4 til 8 biskopper. Denne historiske model eksisterer ikke længere på grund af det stærkt reduceret af antal medlemmer inden for kirken, og den stor spredning af sit medlemskab. En biskop betragtes legitim, hvis han er blevet ordineret i den apostolske succession af mindst to (helst flere) andre biskopper, der selv korrekt ordineret og i fuldt kommunion med deres kolleger biskopper. En biskop legitimitet tåler kun så længe han selv opretholder sådan fulde kommunion.

Hvordan tilbeder den?

Østens Assyriske Kirke har et sakramental system, der ligner det sakramentale systemer i de græske og latinske traditioner. Sakramenterne dåb og eukaristi (Nadver) er primære, og nadveren ​​ påvirker de øvrige sakramenter. Konfirmationen administreres med dåben, og Syndsforladelse er en fordel af Eukaristien, selvom Absolution også administreres separat i løbet af en fælles tjeneste. Absolution, kan også gives til enkeltpersoner, med bod i tilfælde af alvorlig synd. Korsets Tegn, sidste Olie og “Hellige kong” er defineret som yderligere Sakramenter.
Det centrale element i tilbedelsen Kirkens liv, er Eukaristien, kendt i den assyrisk kirkesproget som “Qurbana Qaddisha” eller “Hellig ofring”. Den liturgi af Eukaristien er tilskrevet “apostlene, Addai og Mari, som oplært Østen”. Den liturgi består af en service for de catechumens og en service til de trofaste. ”Værten” er brød, og en bæger er en ligelig blanding af vin og vand. Den døbte trofaste modtage Kristi blod og legeme under begge arter af brød og vin, og den “virkelige tilstedeværelse” af Kristus forstås i elementerne. En præst ordineret af en biskop i den apostoliske succession er nødvendig for Indvielse, og en diakon er forpligtet til at bistå celebranten. En samling af tilbedende troende skal være til stede ved fejringen.
Dåben gives til børn af kristne familier og til nye konvertitter. Det er ikke givet til dem, der, kommer fra andre kristne kirker, og er allerede blevet døbt i treenigheds navn. Barnedåb forpligter forældre og sponsorerne til at opdrage barnet i den kristne tro og til at ”fodre, nærer” ham eller hende ved alteret og inden for trosfællesskab. Dåbsliturgien ligner eukaristiske liturgi i form. Efter en salvelse med olie, er der en tredobbelt nedsænkning i indviet vand i Det Hellige Treenigheds navn, og en endelig “forsegling”, som er en bekræftelse ”konfirmationen”, med indførelsen af ​​hænder ved døren til alteret.
Ægteskab og begravelses tjenester består hovedsagelig af Salmer, Hymner og velsignelser. De er lange, farverige og følelsesmæssige gange, og afspejle gamle skikke og kutymer.

Hvad tror den?

Østens Assyriske Kirkes lære er baseret på troen på den universelle kirke, som angivet i den nikænske trosbekendelse. Mysteriet om den hellige Treenighed og mysterium om Inkarnationen er centrale i sin lære. Kirken tror på én Treenige Gud: Fader, Søn og Helligånd. Den tror og lærer desuden, at den enbårne Søn af Gud, Gud Ordet, blev inkarneret for os mænd og for vores frelse og blev menneske. Den samme Gud Ordet, undfanget af Faderen før alle verdener uden begyndelse ifølge hans guddommelighed, var født af en moder uden en fader i de sidste tider efter hans menneskelighed, i et legeme af kød, med en rationel, intelligent og udødelig sjæl, som han tog fra livmoderen af ​​den hellige Jomfru Maria og forenet med sig selv, hvilket gør det sin helt egen ved undfangelsen. Den menneskelighed som han tog til sin egen blev antaget af Gud Ordet, der var, fremover og for altid, den personlige genstand for de guddommelige og menneskelige natur. Hans guddommelige og menneskelige natur bevarer deres egne egenskaber, fakulteter og operationer uden forvirring , uforanderligt, ufordeleligt , og uadskilleligt.
Derfor, og fordi guddommeligheden og menneskeligheden er forenet i en person af samme, og kun Guds Søn og Herre Jesus Kristus, afviser Østens Assyriske kirke enhver lære, som eksplicit, eller implicit antyder, at Kristus er en “almindelig mand”, som Gud Ordet har beboet, ligesom De retfærdige mænd og profeter af det gamle. Østens Assyriske kirke endnu videre afviser enhver lære, der eksplicit eller implicit antyder, at der er to Sønner, eller to Herre, eller to Kristusser i vor Herre og Frelser Jesus Kristus, men vi bekender én Herre Jesus Kristus, Guds Søn, som er den samme i går, i dag og for evigt. Det samme, gennem hans lidenskab, død, begravelse og genopstandelse, forløst menneskeheden fra syndens trældom og død, og sikrede håbet om opstandelse og nyt liv for alle, der sætter deres tro på ham, til hvem, med sin Fader og den Helligånd, hører skriftemål, tilbedelse, og beundring i al evighed. Amen.

Et resumé view

Østens Assyriske kirke begyndte i slutningen af ​​Apostolsk alder, blomstrede i øvre Mesopotamien, og spredte sig hurtigt i hele den parthiske (senere persisk) Empirium. Dens sprog er klassisk Assyrisk (aramæisk), dens regering er Episkopal, dens tilbedelse er sakramental og liturgiske, dens teologi er ifølge den Nikænske trosbekendelse og læren af kirkefædrene, dens skikke er semitisk, og dens nuværende holdning til andre kristne er økumenisk. Den findes i størst antal i Irak, Iran, Syrien og Libanon, men også i Europa, Nordamerika, Australien og Indien.

Oversættelse:
Provst Albert Panimeen

Østens Assyrsike Kirke i Danmark
Mar Mari menighed 
Ertebjerg 104, 8381 Tilst


Hit Counter by technology News